Forbedringsfokus på kundeservice i BIR


BIR AS er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 200 innbyggere i BIRs syv eierkommuner. Selskapet tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet. BIR jobber kontinuerlig med å forbedre og utvikle sin kundeservice, og har tegnet et abonnement hos CustomerTrends for å holde seg oppdatert og få impulser i sitt arbeid.

BIR AS er eid av kommunene Askøy, Bergen, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Samnanger og Vaksdal. Eierkommunene har tildelt BIR ansvaret med de lovpålagte oppgavene knyttet til håndtering av avfallet fra husholdningskundene som er bosatt i disse kommunene.


Siw Lysener Avdelingsleder/leder for Kundetjenester i BIR Privat, der kundeservice inngår som en av avdelingene.


Hvilken nytteverdi ser du av å være abonnent hos CustomerTrends?


Nytteverdien for oss er helt klart enkel tilgang på hva som skjer på kundeservice siden. Og at det er tilgjengelig når jeg/vi har tid og trenger påfyll, og at jeg kan finne tilbake aktuelt stoff ved behov.


Noen podcaster, rapporter, artikler som du har hatt spesielt nytte av?


Har hatt god nytte og glede både av rapporter og podcastene. Podcastene hører jeg gjerne på når jeg er på farten og da gjerne på tur til hytta. Husker godt Gro Heidi Skarstein (Sbanken) som fortalte om det å være ny som leder og Tove Skarsheim (If) som delte tanker og erfaringer rundt ledelse og kommunikasjon. Spennende å høre hvordan NAV møtte utfordringene med Corona og behovet hos befolkningen.


Liker at det er variasjon i tema og innhold i forhold til det faglige, tekniske løsninger og utvikling – hvor går veien? Rapportene har gitt meg god innsikt og dokumentasjon til bruk i ulike sammenhenger både strategisk og på daglige utfordringer i små og store endringer.


Kort om hva du som KS leder opplever som mest utfordrede nå under corona?


Det mest utfordrende har nok vært å få stabilitet/kvalitet på de tekniske løsningene når medarbeiderne jobber hjemmefra. Også dette med felleskapet og dynamikken i teamet savnes veldig når kundeveilederne ikke sitter sammen.


Kort om et korona grep som du/dere har gjort som har gitt positiv/god effekt


Et grep vi har tatt som vi ser god nytte av er at vi endret åpningstiden fra 0800 til 0815. Dette kvarteret brukes til et god morgen møte mellom kundeveilederne. De ser hverandre og får gitt korte oppdateringer😊. Vi har også rullering på hvem som sitter hjemme og hvem som er på kontoret. Dette gir variasjon og reduserer belastningen for de som opplever hjemmekontor som vanskelig.

Men til tross for et annerledes år, er vi ved godt mot og har tro på at 2021 blir et år der vi finner tilbake til den åpne hverdagen igjen 😊.

God jul og gode ønsker for året som kommer fra oss i BIR!