top of page
CT Artikler  I  Verdt å lese

Tips til hjemmekontor for kundeservice

Updated: May 10, 2020

Dato : 16. mars 2020

Skrevet av : Christian Lindahl

I forrige uke delte vi en blogg med Coronatips i Kundeservice. Dette var konkrete tips som vi samlet inn fra ledende Norske kundesentre.


Et av tiltakene på listen er hjemmekontor. Vi har fått innspill og kommentarer på hvordan dette tiltaket organiseres best mulig.


Rammer og faste rutiner er essensen. Her er noen punkter:


Forberedelse og klargjøring:

  • Lag et kontor/arbeidsplass. Om spisestuebordet blir til et åpent landskap som i et kontorfellesskap med andre familiemedlemmer, eller om du kan gjøre om et eget rom til «kontoret».

  • Snakk med resten av familien hva hjemmekontor innebærer - det er ikke en forlenget vinterferie.

  • Sjekk infrastruktur, som internett, printer og andre rekvisita du trenger for å kunne arbeide. Pass på at kapasiteten på internett blir brukt til jobb-trafikk, og ikke streaming/gaming i arbeidstiden.

  • Gå gjerne opp løypen for arbeidsverktøy, som f.eks digitale undervisningsflater som barna skal benytte seg av og VPN/Citrix/RD Web eller annet for ditt arbeid. Logg dere på sammen, gjør deg kjent med supportrutiner og hvordan feilsituasjoner skal håndteres.


Når hverdagen kommer – viktig med gode rutiner:

  • Stå opp til fast tidspunkt. 

  • Lag frokost, stell deg selv og kle deg som om du skal på kontoret. Du skal nemlig på jobb.

  • Hjelp de andre i husstanden din gjør det samme - barn skal også på skole, selv om det ikke er ut av huset.

  • Tidfest lengden på pausene. 15 minutter før lunsj og 15 minutter etter lunsj er jo en rettesnor, men kanskje de bør tilpasses skoleklokken? 

  • Ta gjerne felles pauser, slik at dere kan treffes på «pauserommet». Dette gjør også at forstyrrelser under arbeidsøktene reduseres. 

  • Hold kontakten med kolleger og samarbeidspartnere via online møter.  

  • Blir du forstyrret under arbeidsøkten, kan (avhengig av hva det er selvfølgelig) dette henvises til felles pausen.

  • Husarbeid og annet som plutselig blir fristende å ta tak i, er pause aktiviteter – eller må gjøres på ettermiddag/kveld/helg som vanlig.

  • Avslutt arbeidsdagen på et gitt tidspunkt, slik at hele arbeidsdagen rammes inn. 

  • Gå foran resten av husstanden din som et godt eksempel, slik at det blir enklere å bevare familiefreden, og at dagene sammen blir så gode som mulig.


Håndhygiene er fortsatt viktig - men husk også på mental hygiene! Luft dere, vær på jobb når du er på jobb, ta pause når du tar pause, og ha fri når du har fri.


Det er en stor forskjell på å ha en og annen hjemmekontor-dag og ha hjemmekontor som fast arbeidssted. Husk at dette er den måten du skal jobbe på i en periode fremover, og at gode rutiner kan hjelpe alle til å gjøre det beste ut av situasjonen.


Del gjerne på vår LinkedIn side med et enkelt bilde av ditt hjemmekontor, og tagg bildet med #jegjobberhjemme.

225 views

Recent Posts

See All

Ny rapport: Trender fra kundeservice i utlandet

Ny rapport fra CustomerTrends! Hva skjer av trender innen kundeservice i utlandet? Vi har samlet informasjon, og presenterer denne i vår nye rapport. Alle være abonnenter har tilgang til rapporten ved

bottom of page

CT ChatBot (beta)

online

Hei, jeg er Customer Trends chatbot! Jeg kan tidvis svare feil, men jeg gjør mitt beste for å gi deg svar på det du skulle lure på. Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?