• steinarchristensen

Coop automatiserer kundereisen


Coop sin innovasjonsavdeling, Coop X, jobber målrettet med utvikling, analyse og design av automatiserte kundeopplevelser. Coop er Norges nest største aktør innen dagligvare, og er størst på byggevare (do it yourself markedet) med Obs Bygg kjeden.


Direkte til podcast her.


13.juni 2019 ble Extra butikken i Bogstadveien åpnet som den første, ubemannede, døgnåpne butikken til Coop. Denne butikken ligger urbant til sentralt i Oslo, og i et svært trafikkert område. De positive erfaringene med butikken gjør at kjeden, med Coop X i spissen, nå også ønsker å teste ut konseptet i distriktene.

Jørgen Moltu er produktsjef i Coop X med ansvar for løsningene knyttet til ubemannet teknologi. Han forteller at de gjennom Merkurprogrammet nå er i gang med å teste ut to butikker på Folkestad på Møre og i Nedre Eggedal. Moltu forteller at erfaringene fra den første butikken er svært lovende, og de dermed har stor tro på at ubemannede butikker med utvidede åpningstider kan gjøre det mulig for mange mindre butikker i distriktene å konkurrere og dermed overleve.


Satsingen baserer seg på tillit og trygghet


Moltu forklarer at ubemannede butikker er mulig i de skandinaviske landene, fordi vi har et samfunn som i stor grad er basert på tillit. Man overlater kundene til å utføre mer på egenhånd, og fokuset er å utvikle tekniske løsninger som skaper fine og smidige handleopplevelser for kundene helt ubetjent. Erfaringer fra Sverige, og gjennom Merkur-programmet, viser at det ikke er større problemer med tyveri og hærverk enn i vanlige butikker. Folk flest oppfører seg bra.


Det handler om å skape en trygghet både for kundene og Coop, forklarer Moltu. Det er full kameradekning, og enkelt å nå kundeservice dersom kunden har spørsmål eller trenger annen hjelp i butikken. Så det er helt avgjørende at kundene føler sikkerhet og trygget, samtidig som man ivaretar kundereisen på en god måte.


Hvorfor ubemannede butikker?


Coop satser på automatiserte butikker av flere grunner:


  • Det utvider kundetilbudet – kundene kan handle når de vil. Tilbudet blir bedre, og opplevelsen er god.

  • Coop ønsker å teste ut ny teknologi – kjeden har allerede god erfaring med helautomatiserte lagre, Coop pay som betalingsløsning og selvbetjente kasser

  • Positiv merkevareeffekt – omdømmet er viktig for Coop, og et slikt tiltak med ubemannede, døgnåpne butikker er med på å bygge merkevare og opprettholde et godt omdømme

  • Attraktivitet som arbeidsgiver – Coop ønsker å tiltrekke seg flinke medarbeidere, og det å være innovatører og fremtidsrettet gjør at selskapet tiltrekker seg medarbeidere som ønsker å jobbe i et spennende selskap. Dette er en positiv «bieffekt».

  • På sikt bidra til økt effektivitet – dette gjelder spesielt butikkene ute i distriktet, som ved hjelp av ny teknologi kan klare å skape lønnsomme butikker som også sikrer fremtiden for den lokale butikken. Det er viktig for mange mindre plasser ute i distriktene.

Lær mer gjennom podcasten


Lytt til podcasten med Jørgen Moltu her, og hør mer om hva han og Coop tenker om


  • Kundereisen og kundeopplevelsen med automatiserte løsninger

  • Konkurransen og teknologien til Amazon

  • Butikksjefen og medarbeidernes roller fremover

  • Drivere for kundetilfredshet i ubemannede butikker

  • Fremtidens butikker

126 views